2. jajko

jajo – produkt niewegański, aczkolwiek wegetariański. pochodzenia zwierzęcego, zdrowy i wartościowy. warto stosować jajko w formie zastępczej dla mięsa? jak często takowe jadać, w końcu żółtko to złoże cholesterolu!

jajka wiejskie

jajko składa się z 3 części:

1. skorupka – ogólnie przyjęta za niejadalną. ponoć bogactwo wapnia, możliwa do spożycia po przegotowaniu i zmieleniu na proszek w celu walki z osteoporozą (nie znalazłam jednak badań na ten temat i raczej nie polecam wplatania skorupki w swoją dietę)
2. białko – 90% wody, 9% aminokwasów, ok. 1%  węglowodanów i tylko 45 kcal/100 g. (niezbyt duża wartość odżywcza, ale mało kalorii. w związku z tym polecana odchudzającym się jako zastępstwo dla całego jajka w roli panierki dla kotletów – oczywiście warzywnych!)
3. żółtko – 2/3 to lipidy – tłuszcze. są to trójglicerydy (65% – złe!), fosfolipidy (ok. 30%, w tym głównie lecytyna – dobre!) oraz cholesterol (LDL – zły!). towarzyszą im witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K). duża ilość składników energetycznych sprawia, że wartość kaloryczna żółtka wynosi aż 350 kcal/100 g

wartości odżywcze w 1 jajku (www.tabele-kalorii.pl):

Opis jednej porcji produktu [60 g]: 1 jajko – 60 g
Wartość energetyczna w 1 porcji [60 g]: 83,40 kcal
Białko w 1 porcji [60 g]: 7,50 g
Węglowodany w 1 porcji [60 g]: 0,36 g
Tłuszcz w 1 porcji [60 g]: 5,82 g

jajka dostarczają nam WSZYSTKICH AMINOKWASÓW EGZOGENNYCH! są traktowane wręcz jako jedyne skondensowane w jedność źródło. mówi się, że dwa jaja o masie 58 g pokrywają w 35% dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na te aminokwasy. w latach 70′ rozbuchano dyskusje jakoby jajko dostarczało nam zabójczej dawki cholesterolu, co dziś wiemy jest bzdurą. owszem, w żółtku znajduje się wysokie stężenie złego cholesterolu (LDL), jednak bogactwo witamin, a przede wszystkim lecytyna i wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają pozbyć się cholesterolu i obniżają poziomu trójglicerydów we krwi.

nieoceniony wpływ lecytyny na nasz organizm?

– korzystnie wpływa na działanie układu nerwowego i sercowo-naczyniowego (tu warto wspomnieć, że jest szczególnie ważna dla kobiet w ciąży. niewystarczające ilości lecytyny w organizmie mogą negatywnie wpływać na rozwój intelektualny dziecka)
– zmniejsza stężenie cholesterolu we krwi
– pobudza przemianę materii
– wspomaga kuracje lecznicze wątroby
– zmniejsza uczucie zmęczenia zarówno fizycznego, jak i umysłowego
– wzmacnia odporność
– wzmacnia więc zdolność koncentracji i zapamiętywania, ułatwia uczenie i radzenie sobie ze stresem (dlatego jest zalecana młodym ludziom w okresie wytężonego wysiłku umysłowego, ale również osobom starszym mających problemy z pamięcią)

ile jajek jeść?

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca max. 10 jajek tygodniowo. zaleca się ogólnie 1 jajko dziennie. osobom z problemami z cholesterolem 2-3 tygodniowo.

jak jeść jajka?

najzdrowsze są jajka na miękko oraz w koszulkach. najmniej zdrowe w formie omletu (wysoka wartość kaloryczna ze względu na zawartość mąki i mleka, plus zazwyczaj spożywamy go na słodko – z dżemem) oraz jako kogel-mogel (2 zółtka i cukier to nawet 450 kcal!, nie mówiąc już o zagrożeniu salmonellą). warto też wiedzieć, że smażenie jajek na patelni powoduje powstawanie rakotwórczych dioksyn.

ciekawostka dla dbających o linię!

badania profesora Nikhila Dhurandhara z uniwersytetu w luizjanie: przebadał 2 grupy kobiet będących na diecie 1500kcal. 8 tygodni jadły śniadania o identycznej kaloryczności, gdzie jedna grupa codziennie rano spożywała 2 jajka, druga bułkę. te, które spożywały jaja zrzuciły 65% więcej kilogramów a ich poziom cholesterolu i trójglicerydów pozostał bez zmian.

podsumowując.. jedzmy jajka! najlepiej ostemplowane cyframi 1 lub 0 (odpowiednio hodowla wolno wybiegowa i ekologiczna). dlaczego? pomijając względy etyczne, te z hodowli masowych karmione są hormonami i antybiotykami, a także produkują duże ilości hormonów stresu. poza tym ich jajka zwierają 20 razy mniej (!) kwasów omega-3 niż te od kur wiejskich. smacznego!

głodnaA

Katarzyna Bosacka, Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska „Czy wiesz co jesz?”
Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii ciekawe, jedzonko i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „2. jajko

  1. Pingback: kasza w zupie? ZUPA W KASZY! | jem życie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s