alkohol. kategoryczne nie?

wraz z falą rosnącej świadomości na temat zdrowego stylu życia, mądrego odżywiania, wykonywania ćwiczeń, rośnie także liczba osób odstawiających alkohol na bok. czy robią dobrze? tak czy siak jest to używka, więc odpowiedź na te pytanie z pewnością nie będzie negacją. ale umówmy się, nadal jest wiele okazji i powodów aby się napić i odstresować. jak robić to (paradoksalnie) z głową? jak zmniejszyć negatywne skutki, które przynosi nam picie alkoholu?

iStock_000006395094Large

po pierwsze. jak alkohol działa na nasz organizm, kiedy chcemy podjąć aktywność fizyczną?

– pogorszenie koordynacji, czasu reakcji, równowagi, oceny sytuacji
– zmniejszenie siły, mocy, szybkości i wytrzymałości
– zmniejszenie zdolności do regulowania temperatury ciała
– obniżenie cukru we krwi – zwiększenie ryzyka hipoglikemii
– zwiększenie ilości wydalanej wody = ryzyko odwodnienia
– zwiększenie ryzyka wypadku lub zranienia

co się dzieje z alkoholem w naszym organizmie?

około 20% wchłaniane jest do krwiobiegu przez żołądek, reszta przez jelito cienkie. większość tego alkoholu jest rozkładana w wątrobie, która metabolizuje mniej więcej 1 jednostkę alkoholu na godzinę. kiedy spożyjemy go więcej w ciągu godziny, zajmuje się nim inny układ enzymatyczny, starając się zapobiec zatruciu organizmu (uwaga! im częściej pijesz, tym więcej tych enzymów zostaje wytworzonych. efekt? wzrasta tolerancja na alkohol, co znaczy że aby się po prostu upić – potrzeba Ci więcej alkoholu!).

a po ciężkiej nocy… KAC. jak to się dzieje? częściowo poprzez odwodnienie oraz rozszerzenie się naczyń krwionośnych w głowie.

czy utyję od alkoholu?

cokolwiek, co sprawia że spożywamy więcej kalorii niż spalamy prowadzi do tycia. niestety, ale alkohol dostarcza nam sporo kilokalorii – 7kcal/g. więc jeżeli gustujesz w kolorowych, dodatkowo słodzonych drinkach… cóż, nie będzie to droga do odchudzania.

ile kalorii ma konkretny alkohol?
przykłady (przybliżone wartości): 0,5l piwa – 220; 1 kieliszek wódki – 50; 1 kieliszek wina – 80; kieliszek likieru jajecznego – 140; porcja whisky – 110; kieliszek tequili 50.

jak pić alkohol „z głową”?

warto przeplatać picie alkoholu wodą, rozwodnionym sokiem albo innymi napojami niealkoholowymi. powinno to zapobiec kacowi, poprzez zmniejszenie odwodnienia organizmu. jeżeli wypiłeś za dużo – przed snem wypij sporo wody, co najmniej 0,5l. nie pij na pusty żołądek (!). organizm wchłania wtedy alkohol szybciej. jedzenie spowalnia absorpcję alkoholu.

a czy ja osobiście piję alkohol?
szczerze.. to nie częściej niż 1 raz na miesiąc i jest to wino, na ogół rozcieńczone. taka rzadkość gwarantuje mi także ekonomiczność ;). jest to produkt, którego mimo wszystko warto unikać. wysoko przetworzony, o wyniszczającym wpływie na nasz organizm. mówi się, że kieliszek wina na dzień obniża ryzyko chorób serca o 30-70%. dzięki zawartości flawanoidów ze skórki winogron działa antyoksydacyjnie. mimo wszystko, polecam jednak inne produkty o tym działaniu (więcej o tym w artykule: wolny rodnik, antyoksydant, substancja fitochemiczna. mądre słowa, ale o co chodzi?). jak mówi WHO (World Health Organization) – szkodliwość alkoholu owocuje 2,5 milionowym zgonem każdego roku.
raczej strońmy od tego trunku… a na pewno nie trenujmy na kacu! odwodniony organizm nie będzie wtedy dobrze funkcjonował, a co więcej mocno mu zaszkodzimy. niewskazane są wtedy także kawa i herbata – także o działaniu odwadniającym. jeżeli więc potrzebujesz pobudzenia, to polecam: oczyszczenie, witaminy, turbo-metabolizm!. na zdrowie!

Alkohol_org

głodnaA

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii ciekawe. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

8 odpowiedzi na „alkohol. kategoryczne nie?

  1. Pingback: jedz, a waga w dół! 8 simple rules. | jem życie

  2. Emcek pisze:

    własnie! a nikt się nie zastanawia, dlaczego ból głowy i suszy! alkohol ma też znaczący wpływ na gospodarkę hormonalną. głownie na pracę przysadki, która odpowiedzialna jest za gospodarkę wodną w naszym organiźmie wydzielając wazopresyne. to ona przeciwdziała odwadnianiu się organizmu u osób trzeźwych.

    Rzymianie na kaca mieli ciekawy sposób: zjeść 2 sowie jaja! :D podobno jest to bardzo skteczne ze względu na bogate złoża cysteiny, która potrzebna jest do produkcji peptydu (glutation) odpowiedzialnego za odtruwanie.

    • glodnaa pisze:

      wow! ciekawe, nie wiedziałam o tym wszystkim!
      tylko weź znajdź sowie jajo :P haha!

      • Emcek pisze:

        haha prawda? z uczelni wyniosłam jeszcze wiedze pt. „Jak „gotować” (nie pędzić!!! broń boże) bimber – 8 różnych sposobów” lub „Jak oszukać czujniki przeciwzłodziejskie w sklepie”. KOCHAM BIOCHEMIE I BIOFIZYKE! :D

  3. gabi pisze:

    Lubię to, ale tylko dlatego że mądrze pisane , ale żeby odmawiać sobie wszystkiego :( nie nie i tak czasami człowiek musi bo jak to było w piosence”inaczej się udusi”. O nie glodna ja na to nie idę :P dlatego jutro impreza i mam zamiar wypić. A tak naprawdę za dużo rozważać co zdrowe co nie…nie wiem czy to dobry pomysł…młodość i luz nikomu nie zaszkodziło, oczywiście w stosownych ilościach.( na marginesie dowiedziałam się że moje ulubione alkohole są niestety najbardziej kaloryczne, ale co tam troszkę przyjemności każdemu się należy :) pozdrówka

    • glodnaa pisze:

      oczywiście ja nic nie narzucam i decyzje pozostawiam wam! nie uważam, żeby było tu ZA DUŻO rozważań na temat zdrowia. celem tego bloga jest wzrost świadomości społeczeństwa na temat szkodliwości i dobrego wpływu takich, czy innych działań. skoro dzięki temu dowiedziałaś się o kaloryczności ulubionych trunków… być może wpłynie to na ich dozowanie? :)
      pzdr!

  4. mk pisze:

    jakbys czytala w moich myslach;)w ostatni piatek zabalowalam i wyjatkowo zle znioslam kaca:(nie ma na to lekarstwa -nawet duze ilisci wody nie pomogly:(i trening w plecy:(

    • glodnaa pisze:

      dlatego wszystko warto, ale Z UMIAREM! polska mentalność troszkę na to nie pozwala, ale walczmy z tym!
      poza tym nie przejmuj się. jeszcze jeden zawalony trening nie sprawił, żeby cała ciężka praca poszła na marne.oby to się nie powtarzało za często :)
      pzdr!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s