co ci da ruch? podstawa, której zapewne nie wiesz.

jak już wspominałam w zakładce ‚sport’ utrata masy ciała to jedynie efekt uboczny uprawiania sportu. zasadniczym celem powinna być poprawa naszego zdrowia, prewencja (zapobieganie) chorób cywilizacyjnych i przyjemność dla ciała i ducha. czego więc możemy się po nim spodziewać?

babcia

ruch a kości.

może nie wiecie, ale kości to żywa tkanka, ulegająca ciągłym zmianom. ruch jest bodźcem, który pobudza do wzmacniania kości i odkładania soli mineralnych. systematyczny trening przyspiesza i reguluje prawidłowy rozwój kości. znaczy to, ze ma bezpośredni wpływ na ich długość oraz grubość. zmienia się także ich struktura – stają się gęstsze, jak również skład chemiczny (więcej substancji organicznych i soli mineralnych). brak ruchu prowadzi do sytuacji odwrotnej – słabnięcia kości, czego zdecydowanie NIE CHCEMY.

ruch a stawy.

to, czy staw jest sprawny zależy między innymi od chrząstki pokrywającej jego powierzchnię. ponieważ nie jest ona unaczyniona ani unerwiona, jedynym bodźcem pobudzającym ją do rozwoju i wspomagającym jej odżywanie jest zmiana ciśnienia i nacisku na powierzchnię stawową (co jest wywołane poprze ruch w tym właśnie stawie!). jeżeli z powodu gruchotania, bólu, czy też drobnego urazu pozbawiacie staw ruchu, chrząstka przestaje być odżywiana, traci gęstość i zanika, co w konsekwencji powoduje jeszcze większy ból i pogarsza wasz stan! (oczywiście  nie mówię o indywidualnych sytuacjach, kiedy to lekarz zabrania wam ruchu z ważnego powodu). w każdym razie – koło się zamyka.
ponadto aktywność fizyczna prowadzi do wzmacniania torebek i więzadeł utrzymujących staw. zapewnia im odpowiednią elastyczność i wytrzymałość co zdecydowanie poprawia nasze funkcjonowanie.

ruch a układ krążenia.

to, że wzrasta nam wytrzymałość (jesteśmy w stanie dłużej ćwiczyć) dzięki ćwiczeniom fizycznym jest dla wszystkich dość oczywiste. ale skąd to się bierze? już kilka razy pisałam o wzmacnianiu się serca – naszej pompy krwi – które jest MIĘŚNIEM. dzięki regularnej aktywności mięsień ten staje się większy, a co za tym idzie POJEMNIEJSZY. skoro tak, to za jednym „uderzeniem” (skurczem) pompuje więcej krwi. w efekcie może pracować rzadziej (kurczyć się mniej razy na minutę – tzn. tętno jest niższe). w związku z tym jego praca jest bardziej ekonomiczna – jako mięsień, serce mniej się męczy, a do tego pracuje wydajniej. właśnie to zjawisko sprawia, że po regularnych ćwiczeniach jesteśmy w stanie zwiększać długość naszego treningu.
do tego zmiany obejmują krew – szczególnie w odniesieniu do jej objętości i składu. nie wchodząc w szczegóły, krew staje się mniej lepka i rzadsza. zwiększa się jej przepływ przez mięśnie i sprawniej zaopatruje tkanki w tlen niezbędny do pracy.

ruch a układ oddechowy.

podstawowe zmiany jakie powoduje regularna aktywność dotyczą mechaniki oddychania. oddech zostaje pogłębiony – mięśnie oddechowe pracują sprawniej, kształtuje się budowa klatki oddechowej. ćwiczenia rozciągają przykurczone mięśnie oddechowe (nie da się ukryć, że na co dzień oddychamy dość płytko, szczególnie kobiety) oraz rozluźniająco na napięte mięśnie utrudniające oddychanie.
ponadto włączeniu ulegają nieczynne na co dzień pęcherzyki płucne (mniejsze „cząsteczki” z których się składają płuca, pracujące przy wymianie gazowej).
w związku z tym u osoby systematycznie ćwiczącej wzrasta sprawność całego układu. praca jest bardziej ekonomiczna, rośnie także maksymalna wentylacja płuc, co warunkuje zaopatrzenie organizmu w tlen potrzebny do wytworzenia energii – pracy i wpływa na ogólną wydolność organizmu!

ruch a układ nerwowy.

aktywność fizyczna wpływa na prawidłowe funkcjonowanie części ruchowej układu nerwowego. dzięki niej nauczamy nasze ciało nowych ruchów. stanowi podstawę do tworzenia i utrwalania stereotypów dynamicznych i nawyków ruchowych. dzięki ćwiczeniom rozwijamy szybkość i łatwość oddziaływania na zewnętrzne bodźce. prosty przykład z życia – zima i oblodzone chodniki. komu będzie łatwiej złapać równowagę – typowemu biurowcu/kanapowcu czy osobie ćwiczącej, o silnych mięśniach posturalnych, znającej swoje ciało i umiejącej kontrolować środek ciężkości?

ruch a trawienie.

ruch wpływa pośrednio na funkcjonowanie żołądka, jelit oraz wątroby. jak? zwiększenie aktywności przyspiesza metabolizm, aby wytworzyć energię niezbędną do pracy. dzięki temu unikamy zaparć i zaleganiu moczu. dalej, unikamy infekcji i tworzeniu się kamieni moczowych.

ruch a odporność.

aktywność fizyczna ma znaczny wpływ na wzrost wydzielania hormonów odpowiedzialnych za odporność naszego organizmu. dzięki temu jesteśmy zdrowsi, mniej podatki na wszelkiego rodzaju infekcje.

na koniec warto wspomnieć – przedawkowanie ruchu nie działa pozytywnie na nasz organizm, w szczególności na aparat ruchu – kości, stawy i mięśnie. nadmiar może prowadzić do ich powolnej destrukcji. co to znaczy nadmiar? kwestia dosyć indywidualna. najważniejszym jest dawać organizmowi odpocząć i się zregenerować. jeżeli taki czas dla was nie istnieje.. to być może działacie przeciwko sobie.

głodnaA

źródło:
A. Bator i T. Kasperczyk – Trening zdrowotny z elementami fizjoterapii, AWF Kraków, Krk 2000r.

Advertisements
Ten wpis został opublikowany w kategorii organizm, pasje, ruch, wiedza i oznaczony tagami , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s